עבודה עם קבוצת ילדים (אני ממליצה על ארבעה) בעזרת קלפי מילים וקלפי תמונות (קלפי ססמוקלף שחציים צילומים וחציים מילים שבהם רגשות, ערכים ומצבים).
יש להקפיד ולשמור על מספר כללים:
• אין נכון / לא נכון. מי שבוחר קלף נותן לו משמעות / פרשנות משלו.
• רק מחזיק הקלף מתאר / מפרש את הקלף שבידו. לאחר שהתייחס מותר לאחרים לשאול/ להגיב / להציע נקודות מבט נוספות.
• אין לשלול את דברי האחר.
• יש להקפיד על תרבות דיבור, כבוד הדדי והקשבה.
הכרות ורכישת אמון
נפרוש את קלפי הצילומים ונבקש מהילדים לבחור צילום אחד עד שלושה שהם אוהבים.
כל אחד יספר מדוע בחר את הקלפים.
• נבקש מהילדים ליצור בזוגות ספור משותף מהתמונות שבחרו.
• כל ילד יבחר תמונה אחת אותה יעביר בפנטומימה והאחרים יצטרכו לנחש מהי.
במידת הצורך נחזור על הנ"ל במפגש הבא בוריאציות שונות כמו למשל בחר קלף שמיצג משהו שאתה גאה בו.
בפעילות זו אנחנו יוצרים שיח סביב נקודות חוזק של הילדים, מחזקים את הקשר בין חברי הקבוצה ובינינו וכן, הקשבה, איפוק שיתוף והשתתפות.
ביטוי לרגשות ויחסים בינאישיים
כל ילד ישלוף בתורו מילה מחפיסת קלפי המילים. הילד יסביר מה המילה בשבילו. נפתח שיח סביב המילה. היכן אנו פוגשים אותה, מתי נוח לנו איתה ומתי פחות. הילדים ישתפו בדוגמאות. נרחיב את היריעה לנקודות מבט נוספות.
פעילות זו נותנת ביטוי לרגשות, לברור ערכים ומזמנת תוכן רגשי משמעותי. בנוסף, הרחבת אוצר מילים, ארגון רצף רעיוני, ניסוח והבעה.
שילוב בין מילה ותמונה
נבקש לשלוף מילה ולשלוף תמונה (כשהקלפים הפוכים בערימה). הילדים יתבקשו לקשר בין המילה לתמונה. לעיתים החיבור לא מיידי ומצריך גמישות מחשבתית ויצירתיות.
לילדים המתקשים לספר סיפור לפי תמונה / מילה נוכל לעזור על-ידי הכוונה לחמשת המ"מים: מי, מה, מתי, מקום, מדוע, מה קרה, מה הסוף.
שליפת קלף (בניגוד לבחירת קלף) מעוררת סקרנות מצד אחד ולעיתים מאלצת התמודדות עם קלף לא רצוי.
ניתן להפליג כיד הדמיון עם פעילויות דומות ולהוסיף גם כתיבה / המחזה/ יצירה.
פעילות זו משלבת בין האונה הימנית והאונה השמאלית במח. בין הפניה לרגש, לאינטואיציה והיצירתיות ובין הפניה להגיון, לחשיבה הרציונלית.
לסיכום
הקלפים הטיפוליים שנתפסים אצל הילד כמו משחק עוזרים לו בקלות יחסית לשחרר הגנות רציונאליות ולבטא רגשות. הילד נתקל במילים כתובות מעולם הרגש ומעולם הערכים שיתכן שאינו מכיר ובעזרת השימוש בקלפים מפתח את אוצר המילים ואת יכולת ההבעה בכלל ולרגשות בפרט.
תפיסת המילים והצילומים כמשחק עוזרים לצלוח את שלב ההכרות ורכישת האמון במהירות יחסית.
העבודה בקבוצה קטנה מאפשרת מעבר לפיתוח כישורי שפה גם לרכוש כלים חברתיים באווירה מוגנת, לא שיפוטית ומקבלת. הקשבה, איפוק, התייחסות לאחר.
הקלפים משמשים כגירוי ומכאן אפשרויות הגיוון בלתי מוגבלות להשגת המללה, ביטוי לרגשות, ליצירתיות, לשיחה להכרות עם מילים ומושגים חדשים.
נאוה בן-אריה
יועצת חינוכית, מנחת קבוצות, מפתחת קלפי ססמוקלף, מאמנת אישית
www.sesmoklaf.com
navaba@gmail.com